Monday 1 June 2009

Kisah di bandar baru

Hai
Kite kembali lagi dalam rancangan..
Sepetang bersama ayob

Dulu time aku memula sampai dekat deggendorf ni.
Banyak gak problemnye

Sesampainye aku di deggendorf
Aku nak extend visa
N aku pulak agak urgent la nak extend visa sebab vertrag praxis aku ikut tarikh visa
Kalo visa mati, maka abesla vertrag praxis

Tapi tak bole, sebab aku blom daftar kat banda deggendorf ni lagi
Well
Diorang suruh aku pegi daftar dulu baru bole extend visa
Nk daftar kat banda ni pulak bole buat ari kamis je, sebab kamis je die tutup lambat.
Kalo tak tak sempat la sebab aku keje,
nak amek cuti malas lak sebab baru mule kerje.
Lemak gile kalo first week da mintak cuti

Aku pon tgula sampai kamis then pegila daftar kat landratsamt
Bile dah daftar lepas beratur dan melalui proses dalam lebeh kurang sejam setengah
Aku gitau kat personal ni aku nk daftar utk extend visa kat burgerburo
Tup tup
Terdaftarlah aku di bandar ini
Ok, sekarang aku bole extend visa aku

Aku kene pegi balik burgerburo
Tapi burgerburo ni pulak aku bole gi ari jumaat je,
sebab kebetulan opis aku mmg cuti jumaat,
Aku kasi borang daftar tu kat diorang
Aku kata aku dah daftar sebagai ahli bandar ni
So skarang dapatla extend visa

Tetiba lak die kata takbole, sebab kene daftar sebagai sebagai second bandar baru bole,
sebab first banda pertama aku adalah karlsruhe.
Apeke sengalnye
Aku dah gitau da aritu kat landratsamt nk daftar sebab nk buat visa.
Pastu sini pulak tetiba kata takleh
Gear kemarahan aku dah masuk tahap satu.
Cool lagi, sabar separuh dari iman

Aku patah balik kat tmpat nk daftar banda ni, nek beskal, adalam dalam 15 minit kene kayuh
Aku beratur lagi skali
N then jumpe personal tu buat akali kedua dalam masa 1 minggu
Aku kata, org kat burgerburo kata aku dah salah daftar.
Pastu org kat sini kata, aku dah bwat betul dah
Just terangkan kat org landratsamt yg bende ni egal je
Ok…
Aku mintak kad nama personal ni, senang kalo ade ape2 hal
Aku pon patah balik kat burgerburo
Aku kata org pihak sana kata ok je.
Bole je proceed.
Tapi org kat sini still kata takbole jgak.
Siap kasi surat kat aku, suruh pegi sana balik
Suruh bagi surat tu kat personal tu, n terangkan masalahnye.

Ok, gear kemarahan dah masuk tahap 2. Dah tak cool dah…

‘Halt, tut mir leid. Das geht aber nicht.
Für 1 woche bin ich hin und zu gefahren und für was??
Das geht wirklich nicht.‘

Tak bole bela btol mulut aku.
Aku kasi kad nama personal kat pejabat banda tu.
Suruh die sendiri telipon, abeh cerita.
Aku plak time tu tak bole menyembunyikan keanginan di muka.
Tapi still cool je

Lepas talipon tu, setel dah.
Ok
Yea. Bole dapat visa dah, bole extend vertrag praxis dah
Dapat visa yg verlängert 2 tahun. :D

2 minggu lepas tu
Aku tgk visa, extend 6 bulan je.
What the……

Aku rasa time tu gear marah aku dah masuk 3rd level kot
Aku cakap lepas je time tu. dah tak bole bla dah
Awat aritu kata dapat verelängert 2 tahun
Sekali dapat 6 bulan je.
Sengal gila hantu gaban.
Dak malaysia len sume verlängern kat banda ni dpt 2 tahun
Aku nk setel vertrag praxis lagi.. haihhh
Diorang memula saje terangkan dlm english kaputt.
Memula dulu bole la aku layan, sebab tak marah lagi
Skarang aku lepas cakap deutsch terus.
Puas ati sket, konfem diorang paham.

Aku cakap, mulut pot pet pot pet.
Sampai org kat situ ‚tut mir leid tut mir leid‘ banyak kali
Time ni ntah , aku da marah da kot. tapi takdela sampai kelua kata2 yg tak elok.
Marah secara profesional. ; )

Sampai aku kata nk jumpe bos tempat ni.
Last last. Org tu kata,
Nnti dalam bulan julai nnti bole verlängen dua taun.
Ok setel.

Abes da.

Maybe kalo bende ni berlaku 6 bulan lepas.
aku terima je kot tanpa komplen.
Tapi skarang sori sangat2.
No more mr. nice guy.
Tatau a knapa
Bile rase hak dicabul,
maybe dah ada standard sendiri
bile jadi mende2 camni,
skarang aku tatau nape aku takleh diam.
Seryes, takleh belah betul bile tak dapat ape yg aku patut dapat.
Lagi2 sebab karenah remeh temeh ni.

Sometimes, bile ade ketika kite patut marah,
Marah je bile kene pada tempat, masa dan sebab.
Jgn fikir sangat jati diri murni sopan santun ke apa ke.
Perjuangkan hak. Haha.
Yea. Hidup melayu di bumi org.
Jgn dipijak org

Ade lagi cerita, aku komplen kat kedai O2 sebab amek duit aku terlebih.
Nantikan……..

Tet tenenet tet…… tet tet

1 comment:

  1. ganas gile skrg kemarahan membara jer amek wuduk solat dlu ilang kemarahan huhu...

    ReplyDelete